Werkstuk Karretje met drijfstang.

 

 

Bij deze opdracht ga je een karretje maken waarop iets staat wat gaat bewegen door middel van een drijfstang die vast zit aan een van de wielen. Wat je precies gaat laten bewegen mag je zelf bepalen. Je hebt 6 lessen de tijd om alles te maken.

Het werkstuk moet aan de volgende eisen voldoen:  het werkstuk moet netjes uitgezaagd worden, het werkstuk moet aangedreven worden door middel van een drijfstang en moet goed kunnen rijden. Bedenk zelf ook nog twee eisen, bijvoorbeeld een die iets zegt over de vorm en een ander die iets zegt over de afwerking.

 

 

Het materiaal wat je voor deze opdracht mag gebruiken is: een vuren lat van 200 x 50 x 0,9 mm een multiplex plank van 150 x 150 x 0,6 mm en vier plakken rondhout van Ø 60 x 1 cm dik voor de wielen.

 

Werkzaamheden:

-      Ontwerp op het hout tekenen

-      Uitzagen Lat, plank en rondhout.

-      Boren

-      Vijlen

-      Schuren

-      Buigen ijzerdraad

-      Monteren frame, figuur, wielen en drijfstang.

Gereedschappen:

-      Verstekzaag

-      Handfiguurzaag

-      Blokhaak

-      Vijl

-      Schuurpapier

-      Kolomboormachine

-      Bankhamer

-      Schroevendraaier

-      Zijkniptang

-      Rondbektang

 

Bij deze opdracht leer je niet alleen hoe je met een drijfstang iets kan laten bewegen maar doe je ook kennis op over dit onderwerp en leer je precies  en planmatig werken. Tevens werk je aan je handvaardigheid en ruimtelijk inzicht skills. Ook leer je kritisch naar je eigen werk kijken en je zelf hierop beoordelen. Genoeg dus om snel aan de slag te gaan!

 

 

Opdracht 1: (tijd: 1 les)

De onderstaande vragen helpen je de opdracht duidelijk te maken en zorgen ervoor dat je voldoende kennis hebt om deze opdracht succesvol af te kunnen ronden. Gebruik hierbij eventueel de achtergrond informatie.

  1. Omschrijf kort en krachtig wat je gaat maken.
  2. Aan welke eisen moet het werkstuk voldoen?
  3. Wat voor materiaal ga je gebruiken en hoe groot?
  4. Maak een planning van de tijd, werkzaamheden en het te gebruiken gereedschap en werk deze uit in een tabel.
  5. Van welke boom komt vurenhout?
  6. Op welke twee manieren kun je van een boom planken zagen?
  7. Welke manier geeft de beste kwaliteit?
  8. Wat is het verschil tussen triplex en multiplex?
  9. Hoe wordt multiplex gemaakt?
  10. Met welke zaag kun je een lat recht of onder een hoek doorzagen?
  11. Met welke zaag kun je figuren uit triplex zagen?
  12. Welke machine gebruik je om gaten te boren?
  13. Hoe kun je het beste twee stukken hout stevig aan elkaar vast maken?
  14. Welke tangen gebruik je om ijzerdraad te knippen en te buigen?
  15. Hoe ga je te werk als je een bout en moer wilt gebruiken?

 

 

Opdracht 2. (tijd: 1 les)

Eerst hebben we een goed ontwerp nodig voordat je een zaagplan kan tekenen. Teken een vooraanzicht om jouw ontwerp duidelijk te maken.

De tekening maak je op ware grote. De meeste maten kun je vinden in de tekening hiernaast, de rest mag je zelf bedenken. 

 

 

Opdracht 3. (tijd: 1 les)

Bij deze opdracht ga je een zaagplan maken hiervoor teken je eerst een vak van 15 x 20 cm vervolgens teken je de onderdelen die je nodig hebt om het karretje te maken op ware grote in het vak. Je doet dus net alsof het de plank is waaruit je de onderdelen gaat zagen.

Bij een zaagplan teken je de onderdelen zo dicht mogelijk op elkaar zodat je zo min mogelijk afval hebt.

De wielen hoef je niet te tekenen deze zagen we van een stuk rondhout.

 

Opdracht 4. (tijd: 4 lessen)

Als het goed is heb je nu de kennis en een ontwerp en kun je aan de slag. Heb je nog twijfels of is iets nog niet helemaal duidelijk los dit dan op voordat je verder gaat.

Succes!

 

 

Reflecteren.

Zodra je werkstuk klaar is ga je kritisch naar je eigen werk kijken en stel je je zelf de volgende vragen.

  • Wat vond ik het makkelijkst?
  • Wat vond ik het moeilijkst?
  • Wat zou ik kunnen verbeteren?
  • Waar ben ik het meest tevreden over?
  • Wat heb ik geleerd?